DWORZEC KOLEJOWY SŁONECZNIK

Słonecznik, niem. Sonnenborn – wieś w woj. warmińsko – mazurskim, powiat ostródzki, gm. Morąg.

Dworzec kolejowy SŁONECZNIK, znajdował się na 10.430 km. linii Morąg – Ostróda otwartej 1 lipca 1909 roku, zamkniętej i rozebranej w latach 90 XX w.  Kompleks stacyjny znajdował się we wschodniej części miejscowości, około 2005 roku został sprzedany i rozebrany.

Budynek dworcowy składał się z części parterowej, gdzie znajdowały się pomieszczenia kolejowe oraz piętra i strychu będącej częścią mieszkalną przeznaczoną dla zawiadowcy stacji. W części parterowej, dla obsługi podróżnych przewidziano poczekalnie i kasę biletową. Od strony peronów, do budynku przylegała niewielka parterowa nastawnia, natomiast od strony północnej parterowy magazyn wraz z niewielką rampą załadowczą. Wejście do części mieszkalnej odbywało się klatką schodową zlokalizowaną w zachodniej części budynku. Dwubiegowe schody prowadziły do mieszkania służbowego, na które składała się izba kuchenna, trzy pokoje mieszkalne oraz poddasze użytkowe. Ostatnią kondygnacją był strych wykorzystywany przez lokatorów stacji.

Od strony wschodniej do budynku dworca przylegały trzy tory oraz trzy ziemne perony pasażerskie. Głównym torem był tor środkowy obsługujący ruch kolejowy na linii Morąg – Ostróda, tor wschodni wybudowany na pocz. XX w. był nieużywany i nie posiadał podłączenia do toru głównego, natomiast tor, który biegł przy budynku dworca oraz przy rampie załadowczej pełnił funkcję postojową dla wagonów przewidzianych do naprawy w ZNTK Ostróda lub do złomowania. Do obsługi podróżnych wykorzystywany był peron środkowy.

Kompleks stacyjny uzupełniały budynki gospodarcze oraz rampa załadowcza.

Zawiadowca stacji wraz z rodziną łączył obowiązki służbowe z pracą na własnym gospodarstwie rolnym, toteż na południe od głównego budynku, na jego osi, znajdował się parterowy budynek łączący funkcje toalety dworcowej i kolejowego pomieszczenia warsztatowego z pomieszczeniem dla inwentarza zwierzęcego. Budynek ten był częścią zagrody gospodarczej, gdzie znajdował się wybieg dla drobiu, sad oraz pasieka. Na zachód od budynku stacyjnego znajdowała się kolejna zagroda, w której centrum znajdowało się niewielki parterowy budynek gospodarczy. Kompleks stacyjny od północy domykała rampa załadunkowa wraz z zagrodą zwierzęcą i pomieszczeniem do składowania węgla.

Na linii kolejowej Morąg – Ostróda prowadzony był regularny ruch towarowy oraz osobowy. Na stacji Słonecznik zatrzymywały się 3-4 pary pociągów osobowych składających się 2-3 wagonów.

Kompleks stacyjny został rozebrany ok. roku 2005, jednak do dnia dzisiejszego na terenie Pomorza i Warmii zachowały się takie same dworce lub wybudowane w nieco zmienionym układzie.

Zdjęcia dworca z przełomu XX i XXI w.

dworzec Słonecznik

dworzec Słonecznik, elewacja zachodnia – widok z drogi dojazdowej – rok 1998

dworzec Słonecznik, elewacja wschodnia - widok z peronu - rok 1998

dworzec Słonecznik, elewacja wschodnia – widok z peronu – rok 1998

dworzec Słonecznik, elewacja południowa - widok z drogi dojazdowej - rok 1998

dworzec Słonecznik, elewacja południowa – widok z drogi dojazdowej – rok 1998

dworzec Słonecznik, budynek gospodarczy (toalety dworcowe, chlew)- widok z peronu - rok 1998

dworzec Słonecznik, budynek gospodarczy (toalety dworcowe, chlew)- widok z peronu – rok 1998

dworzec Słonecznik, wnętrze magazynu - rok 1998

dworzec Słonecznik, wnętrze magazynu – rok 1998

dworzec Słonecznik poczekalnia - rok 1998

dworzec Słonecznik poczekalnia – rok 1998

dworzec Słonecznik, widok od strony wsi - rok 2003

dworzec Słonecznik, widok od strony wsi – rok 2003

wnetrze strych wnetrze wnetrze klatka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *